یازده خاصیت شگفت انگیز درباره بره موم

بره موم خواص بسیاری دارد که از جمله آنها می توان به توانایی حفاظت از سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از انواع خاصی از سرطان‌ها، کاهش التهاب، کاهش واکنش های آلرژیک، بهبود زخم، افزایش گردش خون، افزایش سلامت چشم، توقف مرگ سلول ها، بهبود شناختی و تقویت استخوان ها اشاره کرد.


بره موم ( propolis ) چیست ؟
اگرچه شاید عسل معروف ترین محصول زنبورهای عسل باشد، اما آنها محصول ارزشمند دیگری نیز در زرادخانه خود دارند! بره موم یا پروپولیس، که معمولا به عنوان چسب زنبور عسل شناخته می شود، در واقع یک نوع ماده رزین است که زنبورها می توانند از گل ها، جوانه ها و دیگر منابع شیره جمع آوری کنند. این بره موم سپس به کندو بازگردانده می شود، جایی که اساسا به عنوان یک چسب برای تعمیر بخش های آسیب دیده در کندو استفاده می شود. "موم زنبور عسل" به طور کلی برای ساخت و ساز در مقیاس بزرگ استفاده می شود، در حالی که "بره موم" به طور مداوم برای تعمیر کندو مورد استفاده قرار میگیرد. در طی هزاران سال، بره موم به دست آمده و استخراج شده از کندوها در داروهای سنتی استفاده شده است.  با این حال، تحقیقات نشان داده است که انسانها تنها کسانی نیستند که ارزش بره موم را درک می کنند. نه تنها چسب زنبور عسل را تامین می کند، بلکه از بدن را از بیماری ها نیز محافظت می کند و محیطی سالم برای زنده ماندن فراهم می کند.
بسیاری از کاربردهای بره موم برای انسان بر این ویژگی ها تکیه دارند. تحقیقات در مورد استفاده از بره موم برای بسیاری از مسائل مربوط به سلامت درحال انجام است، اما هزاران سال استفاده در طب سنتی بسیار زیاد است. از آنجا که زنبورها در سرتاسر جهان یافت میشوند، بسیاری از برنامه های کاربردی و استفاده مجدد از بره موم کشف شده و محبوب هستند. با افزایش به اشتراک گذاری اطلاعات جهانی، بره موم به دلیل بسیاری از ویژگی های مفید آن، محبوبیت زیادی را به خود جلب کرده است. این مزایای بهداشتی عمدتا به ترپن ها(terpenes)، روغن های ضروری، آنتی اکسیدان ها، ترکیبات ارگانیک و اسید های طبیعی موجود در بره موم مربوط می شود. [2] مناطق مختلف حاوی گیاهان تغذیه ای مختلف و گونه های گل می باشند، به طوری که برنج می تواند در ترکیبات مختلف در سراسر جهان متفاوت باشد. در حال حاضر، اجازه دهید نگاهی دقیق تر به برخی از مزایای سلامتی بره موم داشته باشیم!

مزایای بره موم برای سلامتی :

1 - التیام زخمها
همانطور که در بالا توضیح داده شد، یکی از جنبه های ارزشمند بره موم، هم برای انسان ها و هم زنبور ها، ویژگی های آنتی سپتیک طبیعی آن است.  با پاشیدن یا مالیدن بره موم بر روی زخم، می توانید از زخم های باز محافظت کنید و به کاهش عفونت آنها کمک کنید که اغلب عفونت زخمها بسیار جدی تر از خود زخم ها هستند. ثانیا، آنتی اکسیدان هایی که در بره موم وجود دارند، می توانند به کاهش مدت بهبود زخم، افزایش سرعت جریان خون و کاهش التهاب کمک کنند.

2 - فعالیت ضد التهابی
در یک پروسه مشابه، بره موم نیز می تواند به عنوان یک کرم ضد التهاب برای نیش های حشرات و سایر بیماری های پوستی استفاده شود که از لحاظ فنی در رده ی زخم ها طبقه بندی نشده اند.  هزاران سال است که نیش حشرات، بثورات جلدی و سوزش پوستی از هر نوع با ضمادهای ساخته شده از بره موم با بریدگی یا استفاده مستقیم از ماده برروی پوست درمان شده است. این باعث می شود امروز به عنوان یک درمان برای آکنه، پسوریازیس، اگزما و دیگر عفونت ها در مهمترین اعضای بدن ما بسیار موثر باشد.

3 - تحریک گردش خون
بعضی از مواد فعال دیگر موجود در بره موم سیستم گردش خون در بدن را تحریک می کنند که می توانند به بهبود جریان خون و حمل اکسیژن به بخش های مختلف بدن کمک کنند. این به معنای تقویت انرژی، بهبود سریع زخمها و کمک به سوخت و ساز بدن است.  تحریک جریان خون از طریق شریان ها و رگ های خونی برای ارتقای سلامت قلب نیز بسیار مهم است و احتمال لخته شدن خون، آترواسکلروز و حملات قلبی یا سکته مغزی را کاهش می دهد.

4 - افزایش ایمنی
همانطور که ما توانایی های ضد عفونی کنندگی بره موم را در بالا ذکر کردیم، تأثیر آن بر سیستم ایمنی بدن ما بسیار بیشتر است. با افزودن مقادیر کمی از بره موم به رژیم غذایی، شما می توانید قدرت سیستم ایمنی بدن خود را به علت اثرات ضد ویروسی و ضد باکتریایی آن افزایش دهید.  سیستم ایمنی بدن شما می تواند از تمام کمک هایی که می تواند دریافت کند استفاده کند و ترکیب منحصر به فرد بره موم که در سراسر جهان یافت می شود، باعث تقویت آنتی اکسیدان ها در کل سیستم ایمنی بدن شما می شود.

5 - قدرت آنتی اکسیدانی
رادیکال های آزاد یک مشکل هستند که همه ما باید با آن کنار بیاییم، زیرا آنها محصول طبیعی متابولیسم سلولی هستند، اما می توانند جهش سلولی، سرطان و سایر بیماری های مزمن را بوجود آورند. خوشبختانه، آنتی اکسیدان ها قادر به خنثی کردن و از بین بردن رادیکال های آزاد از بدن ما هستند، به همین دلیل یک ماده ضد عفونی کننده قوی مانند بره موم می تواند بسیار ارزشمند باشد.  آنتی اکسیدان ها در ارتباط با سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن مهاجمان خارجی و کاهش پیشرفت رادیکال های آزاد کار می کنند.

6 - پیشگیری از سرطان
این پتانسیل آنتی اکسیدانی بره موم باعث شده است که محققانی که دائما به دنبال زوایای جدید برای حمله به سرطان هستند بسیار به آن توجه کنند. همانطور که سرطان ناشی از سلول های جهش یافته است که پس از آن دیگران را آلوده می کند، بره موم به عنوان یک اقدام پیشگیرانه موثر برای این موضوع در برخی از انواع سرطان مشخص شده است.  هرچند تحقیقات در حال انجام است و همه چیز دور از تصور است، اما هنوز فرصت برای تحقیقات در مورد درمان سرطانها باقی ست.

7 - کاهش آلرژی
در مطالعات اخیر، بره موم به کاهش شدت واکنش های آلرژیک منجر شده است. بره موم می تواند با مهار تولید هیستامین هایی که در هنگام برخورد با آلرژن ها رخ می دهد، به کاهش تاثیر آلرژن ها کمک کند و به این ترتیب، کیفیت زندگی افرادی که از آن استفاده می کنند را بهبود می بخشد.

8 - بهبود توانایی های شناختی
یکی از اثرات دیگر آنتی اکسیدان ها، بهبود توانایی های شناختی است.  رادیکال های آزاد بخشی از "سحرگاهان" پیری هستند و با تحریک استفاده و ایجاد مسیرهای عصبی جدید، می توانند اختلالات شناختی را بوجود بیاورند که بره موم در کاهش این اختلالات موثر است و حافظه و مهارتهای تعامل را بهبود می بخشد.

9 - بهداشت دهان و دندان
با توجه به خواص ضد قارچ و ضد باکتری بره موم، این ماده به طور گسترده ای در محصولات بهداشت دهان و دندان نیز استفاده می شود.  اثبات شده است که بره موم باعث کاهش پلاک، اثرات زخم، تبخال و سایر بیماری های دهان و دندان می شود که بر روی لب ها، لثه ها و گلو تاثیر می گذارد. شوینده های دهان و دندان که از بره موم یا فرم متمرکز آن استفاده می کنند، در بهبود سلامت دهان بسیار موثر بوده اند.

10 - بهبود بینایی
اگر تا کنون نگران کاهش کيفيت بينایي خود در اثر کهولت سن بوده ايد، به چیزی جز بره موم که به درمان آب مرواريد کمک فراوانی میکند، فکر نکنيد! این امر به این خاطر است که بره موم سرشار از آنتی اکسیدان ها، اسیدهای آمینه و بیوفلاوونویدها است.

11 - سلامت مو و ناخن
بره موم برای کسانی که از یک روش ارگانیک برای رسیدگی به ظاهر و بهداشت خود استفاده میکنند، هزاران سال به عنوان راهی برای بهبود سلامت و زیبایی مو و ناخن شناخته شده است. بره موم در صورت استفاده موضعی به پوست صورت و پوست سر و یا از طریق مصرف خوراکی، می تواند درخشش زیبایی واقعی را به مو و ناخن های شما ببخشد!


با وجود آن که مزایای بره موم چشمگیر است، عوارض جانبی آن نیز در گذشته گزارش شده است، از جمله کسانی که از آسم رنج می برند و افرادی که مشکلات خونریزی و انعقاد خون دارند. بره موم می تواند سرعت انعقاد خون را کاهش دهد و تأثیر منفی بر تنفس داشته باشد. اگر شما به عسل، محصولات زنبور عسل، یا انواع خاصی از درختان یا گرده ها آلرژی دارید، از بره موم استفاده نکنید. همچنین قبل از اضافه کردن بره موم به رژیم بهداشتی خود، با یک پزشک متخصص مشورت کنید و همیشه مکمل های غذایی و داروهای گیاهی را از منابع قابل اعتماد دریافت کنید.